Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by
The new meaning of educational change.
Author:
ISBN: 9780807747650 Year: 2007 Publisher: New York (N.Y.) Teachers college press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De ultieme gids voor transformatie van je school
Authors: ---
ISBN: 9789401482721 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Realiseer je droomschoolLeer structureel tijd maken voor veranderingGebruik teamcoaching als hefboomHeel wat scholen staan de komende jaren voor een veranderingstraject. Tegelijk zijn schooldirecties bezorgd over de slaagkans en de duurzaamheid van zo'n transformatie. Hoe zorg je dat elk teamlid meestapt in het verhaal? Op welke manier creëer je een schoolcultuur die innovatie en transformatie structureel maakt?In De ultieme gids voor transformatie van je school van EduNext leer je hoe je een diepe transformatie in je school aanpakt. Het deelt het veranderingstraject op in drie essentiële fasen en biedt via een nieuwe pedagogisch concept oplossingen voor vele onderwijsuitdagingen.Het boek is geïllustreerd met heel wat casussen van scholen die aan hun transformatietraject bezig zijn. Daarnaast is het de ideale inspiratiebron voor elke onderwijsvernieuwer.https://www.academiapress.be/nl/de-ultieme-gids-voor-transformatie-van-je-school


Book
Waren we maar eerder begonnen : over de aanpak van onderwijsvernieuwing
Authors: ---
ISBN: 9031342408 Year: 2004 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de aanpak van onderwijsvernieuwing die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing.&#13;&#13;Wanneer vernieuwingsprocessen vastlopen, zoeken vernieuwers de oorzaken daarvan doorgaans in de structuur of in de cultuur van de organisatie, in de machtsverhoudingen of in individueel psychologische factoren. 'Slechte bedrijfsorganisatie met machteloos management', zo luidt een bekende diagnose. &#13;&#13;De auteurs vinden het opmerkelijk dat vernieuwers de oorzaak van het falen zelden zoeken in de aanpak van de vernieuwing, dat wil zeggen in aspecten als de activiteiten die directie en docenten in het vernieuwingsproces uitvoeren: het leidinggeven, de werkverdeling, de manier waarop de vernieuwing start, de kwaliteit van het projectplan en de controle. Het is juist de aanpak die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Over die aanpak gaat het in dit boek.&#13;&#13;


Book
Stratophere : over de verbindende kracht van technologie, pedagogie en veranderkunde
Author:
ISBN: 9789081748469 Year: 2013 Publisher: Helmond Onderwijs Maak je Samen


Book
Hervormen van binnenuit : praktijkvoorbeelden van sterk onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789463442220 Year: 2017 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijs staat vandaag voor de uitdaging om zichzelf te hervormen. Diepe structuurveranderingen in de samenleving, zoals superdiversiteit en de digitale revolutie, maken een grondige vernieuwing noodzakelijk. Moet het onderwijs daarvoor wachten op politieke beslissingen, vaak het resultaat van compromissen? Of kan het zelf de uitdagingen van de toekomst aanpakken? Hervormen van binnenuit presenteert een andere kijk op de modernisering van het onderwijs. Los van of aansluitend bij de politieke beslissingen kan het onderwijs ook zelf veel ondernemen om jongeren zo goed mogelijk voor te bereiden op de samenleving van morgen.Dit boek verkent een reeks onderwijsvernieuwingen die veel potentieel hebben om uit te groeien tot de norm. De auteurs plaatsen de onderwijshervormingen in een breder actueel en historisch kader om meer grip te krijgen op het universele karakter ervan. Daarnaast komen ideeën aan bod die scholen nu al toepassen om maximale leerkansen te bieden aan jongeren in een 21ste-eeuwse context. Deze vormen een bron van inspiratie voor leraren en scholen die zich uitgedaagd voelen om werk te maken van een sterker en moderner onderwijs.(Bron: www.acco.be)


Book
De spiraal van verandering : hoe stuur je zelf vernieuwingen aan in je school?
Author:
ISBN: 9789020974409 Year: 2010 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijsvernieuwing is onvermijdelijk in een wereld die constant in beweging is, in een maatschappij waarin technologische, economische, culturele en sociologische ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen. Scholen hoeven niet alle nieuwe tendensen achterna te hollen, maar ze dienen wel een gepast antwoord te zoeken op belangrijke verschuivingen en de gevolgen ervan. Ze moeten zich durven afvragen wat hun rol is in deze nieuwe wereld. De auteur houdt een pleidooi voor een zoektocht naar duurzame oplossingen. Verandering die uitmondt in echte, gestadige verbetering is een complex en contextgebonden proces. Duurzame ontwikkeling kan niet van bovenaf opgelegd worden, maar groeit vanuit beleidskrachtige scholen. De spiraal symboliseert hoe duurzame ontwikkeling plaatsvindt: niet lineair maar geleidelijk uitdijend. Dit boek geeft inzicht in de strategieën die de schoolleiding kan gebruiken om vernieuwingen aan te pakken en tot een goed einde te brengen. Het vertelt ook wat externe ondersteuners kunnen doen om de school daarbij te helpen


Book
Zo kan het ook! : leswijzers voor docenten
Author:
ISBN: 903133958X Year: 2004 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijsvernieuwing is minder eenvoudig dan het lijkt en vraagt om inspiratie, zorgvuldigheid, lef, onderwijskundige bekwaamheid en doorzettingsvermogen. Veel vernieuwing ontbeert deze kenmerken en loopt voortijdig vast. Docenten plus hun directie zijn veranderingsmoe terwijl er nauwelijks nog iets vernieuwd is. De BDF Adviesgroep heeft een brede ervaring opgebouwd met onderwijsvernieuwing. Op verschillende plekken in het onderwijs realiseerde zij interessante vernieuwingen op grond van haar opvattingen, inzichten en ervaringen. In dit boek leggen de partners uit wat hun ideeën inhouden en wat zij doen om opleidingen te helpen het morgen beter te doen. Dat levert een praktisch boek op voor onderwijsvernieuwers, dat wil zeggen docenten, directies, stafmedewerkers en adviseurs uit beroepsonderwijs (hbo, mbo, vmbo) en wetenschappelijk onderwijs.


Book
De logica van het vraaggericht leren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044122909 Year: 2008 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In een tijdsgewricht waarin er op vragen als: Wat is goed onderwijs? Welke inhouden zijn belangrijk? Welke rol spelen de vragen van lerenden? Wat moet de relatie lerende - leraar zijn? geen eenduidige antwoorden lijken te bestaan, is het lectoraat op een zoektocht gegaan. Een van de uitkomsten van die zoektocht is de gedachte dat het er in het onderwijs om gaat de lerenden in staat te stellen steeds slimmere vragen te stellen. Die lerenden kunnen kinderen, hbo-studenten, beroepsbeoefenaren of beroepsopleiders zijn. Vraaggerichtheid is iets anders dan een u-vraagt-wij-draaien-benadering of een zoek-het-zelf-maar-uit-benadering. Vraaggerichtheid betekent niet dat de kennis verkwanseld moet worden, dat resultaten er niet toe doen en dat de leraar als joker wordt ingezet. Vraaggerichtheid is ook iets anders als ik-weet-wat-goed-voorje- is en ik-zal-je-leren-om-de-goede-vragen-te-stellen. Naast de neoliberale logica van het kiezen en de belerende logica van het onderrichten, staat de zorgzame logica van het vraaggericht leren. De logica van het vraaggericht leren vertrekt vanuit de gemeenschap. Ze neemt niet het individu als uitgangspunt, niet de lerende en niet de leraar. Ze grijpt niet aan in een leertheorie. Ze begint niet bij de inhoud of bij een didactisch stappenplan. Het interesseert de logica van het vraaggericht leren wel, maar het is niet haar beginpunt. De logica van het vraaggericht leren begint bij de vraag: Wat hebben we hier nodig? (Bron: covertekst)


Book
Professional capital : transforming teaching in every school.
Authors: ---
ISBN: 9780415624572 9780415624589 9780807753330 9780807753323 Year: 2012 Publisher: New York Teachers college press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professional Capital is an incisive critique of the failing reform movements in many countries and a powerful manifesto for the only strategy that can and does work. Hargreaves and Fullan set out exactly and undeniably why the only way to move forward is to honor and improve the profession of teaching. This book should revolutionize how policy makers and practitioners alike think and act in education.' – Sir Ken Robinson, educator and author'I love the focus on professional capital and decisional capital. Hargreaves and Fullan give us a deep, practical understanding of ways to improve our schools and our school systems. This is new, exciting thinking.' – Steve Munby, Chief Executive, National College for School Leadership'This important book makes it clear that teaching stands at a crossroads between policy decisions that will help create a great profession for all teachers, or ones that will make teaching robotic and unexciting—hurting student learning for years to come.' – Dennis Van Roekel, President, National Education AssociationIn this latest and most important collaboration, Andy Hargreaves and Michael Fullan set out a groundbreaking new agenda to transform the future of teaching and public education. Ideas-driven, evidence-based, and strategically powerful, Professional Capital combats the tired arguments and stereotypes of teachers and teaching. It includes action guidelines for classroom teachers, administrators, schools and districts, and state and federal leaders. This is a book that no one connected with schools can afford to ignore.


Book
Edunext : Transformeer je school van binnenuit
Author:
ISBN: 9789401447171 9789401480796 Year: 2017 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

We praten elke dag over wat er beter kan in onze scholen: lesmethoden, technologie, leertrajecten ... Maar in die discussies vergeten we vaak de leerling zelf. Daar brengt EduNext verandering in. Dit boek biedt inspiratie voor out-of-the-boxdenkers in het moderne onderwijs. Door moeilijk haalbare provocaties te herdenken, door te focussen op de afzonderlijke delen van het transformatieproces, maar ook door inspiratie te halen uit scholen die verder durven te gaan, kunnen we werken aan een échte vernieuwing van onze scholen.Bron : https://www.lannoo.be/nl/edunext-0

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by